štvrtok 5. apríla 2018

Neal Shusterman- Uvoľnení // recenzia

V budúcnosti sa vo svete udeje veľká Heartlandská bitka, medzi stranami s dvoma rôznymi názormi: tými, ktorí si myslia, že bábätká by sa mali dať na potrat ešte než sa narodia a tými, ktorí chcú aspoň využiť ich orgány po narodení. Všetko vyrieši Listina života: deti medzi 13 a 18 rokom života možno poskytnúť na tzv. uvoľnenie- odobratie a následnú transplantáciu orgánov. Všeobecne sa to uznáva, lebo sa verí, že deti ďalej žijú, len po kúskoch. Súhlas dajú rodičia  z rôznych dôvodov: dieťa je problematické, je to sirota a nie je pre ňu už miesto alebo náboženskí fanatici odovzdávajú svoje desiate dieťa ako obeť Bohu, desiatok.
Niektorím z nich sa naskytne šanca ujsť. A práve na tejto ceste za prežitím sa stretnú chlapec Connor, sirota Risa a desiatok Lev.

Mám pocit, že táto kniha si zaslúži opísať nejakým špeciálnym, lepším spôsobom... ale nemám tušenia ako to napísať, haha. Asi ju neopíšem tak, ako si zaslúži, ale teda poďme na to. Začnem asi tým, ako bola neuveriteľne sugestívna. Od prvej stránky po poslednú som žila s postavami, neustále som sa zamýšľala, čo by som urobila v ich situácii, súcítila som s nimi. Neal sa v knihe pýtal aj hlbšie otázky týkajúce sa existencie. Rieši, či existuje duša, či má človek právo na slobodu, ako človeka spoločnosť zmení, či je nakoniec lepšie umrieť ako byť uvoľnený... no a ešte omnoho viac. Je veľmi plná v zmysle, že na každej strane je akcia, myšlienka alebo jednoducho niečo, čo dej alebo vaše úvahy a myšlienky posúva ďalej.

Koniec sa mi tak isto veľmi páčil, bol pre mňa aj prekvapujúci, ale zároveň si myslím, že to jednoducho nebol koniec, čím sa dostávam k tomu, čo spomeniem už za chvíľku.

Rozhodne Vám odporúčam knihu si čím skôr prečítať. Prečítala som ju doslova na jeden dych. Je v nej všetko, akcia, trocha romantiky, veľa zamýšľania sa nad zmyslom života a tiež systémom, akým na svete fungujeme. No a nakoniec by som len dodala, že som na internete našla, že kniha je súčasťou celej 4- dielnej série, no nikde sa o tom veľmi nepíše...A na Slovensku bola preložená len táto jedna... Čítali ste alebo viete niečo o ďalších častiach v angličtine?

Plusy
+ postavy
+ príbeh